Tento recesistický závod původně nesl název „24 hodin Le
Hvězda“. Jeho vznik spadá do roku 1987 a lze jej připisovat nejspíše Klubu
instruktorů a pionýrských pracovníků 54. pionýrské skupiny generála Smíška v
Praze 6, který byl v letech 1987 - 1989 jeho pořadatelem. Závod se jezdil v pražské
oboře Hvězda, obklopující stejnojmenný letohrádek, a původně byl závodem
pionýrských vedoucích a instruktorů. Skromné zmínky se mu dostalo dokonce i v
tehdejším tisku, a to nejen v „Pionýrské štafetě“
(zpravodaji PO SSM), ale i v Lidové demokracii.
Rok 1989 byl zlomovým nejen pro dějiny národa českého, ale zasadil
i nepěknou ránu tomuto mladému závodu. Pionýrské kolektivy se rozpadaly,
přecházely do obnovovaných dětských organizací, vedoucí odcházeli, přeživší
oddíly ztratily vzájemný kontakt. Pořadatele odvál čas a závod zanikl.
Tradici závodu se podařilo obnovit až v roce 1992. Postaral se o to
tým Dálava, který v tomto roce uspořádal v pražské Stromovce závod „24 hodin Le
Stromovka“. I když startovní listina ve srovnání s koncem osmdesátých let
prořídla, závod proběhl úspěšně a udržel si tradici i v dalších letech. Název
se pak v průběhu času ustálil na výstižném „24 hodin na koloběžce“.
Počet startujících týmů v obnovené historii závodu zdaleka
nedosahoval astronomických hodnot, na desetinná ani komplexní čísla však naštěstí
nedošlo (oblíbená byla číslice 3, příp. 4). Situace se zlepšila v roce
1998, kdy se díky hojné propagaci (včetně internetu)
postavilo na startovní čáru desátého ročníku „koloběžek“ 10 jezdců,
zastupujících osm týmů z Prahy a dva z Děčína. Poprvé zvítězili
Stopaři, sesadivše (jednou provždy) z prvního místa Dálavu.
V roce 1999 bylo nejspíš dosaženo
jakési pomyslné kapacitní hranice závodu, neboť se zúčastnilo 12 pražských
týmů. Prostor startu a cíle začal být nepřehledný a mohlo se taky dost dobře
jednat o středně úspěšnou demonstraci. Zvýšený výskyt osob se spacáky a dekami v
této části Stromovky vzbudil pozornost staršího občana, který na místo přijel
starším vozem tovární značky Škoda a začal se shánět po pořadatelích. Možná
měl v úmyslu přihlásit své vozidlo jako koloběžku se sajtkárou, spíše se však
tvářil jako „ochránce přírody“. Prvenství obhájili Stopaři.
Dvanáctý ročník závodu v roce 2000
byl rovněž silně obsazen. Startovní pole zaplnily vesměs tradičními týmy, v počtu
11. Zpestřením byla neočekávaná přítomnost přenosového vozu Metropolitního
expresu, který měl v úmyslu odvysílat přímý vstup do zpravodajské relace na TV
Prima. Po konstatování, že na místě není signál, zasunuli technici téměř
dvacetimetrovou anténu zpět do vozu a odjeli. Bez zájmu kamer tak opět
zvítězili Stopaři.
Ačkoliv byl 13. ročník „koloběžek“ (2001) skepticky označován jako
„smolný“ (a loňský zájem policie i situace kolem nové vyhlášky apod.
tomu nasvědčovaly), vše nakonec proběhlo v pořádku - dá-li se to
konstatovat, když zase (už počtvrté) vyhráli Stopaři...
Závod poprvé nebyl pořádán „načerno“.
V roce 2003 se závod dočasně
vrátil do obory Hvězda, protože Stromovka byla stále ještě značně poznamenána
povodněmi v srpnu 2002. I na mlatovém povrchu, tedy bez tradičního asfaltu, obhájili
CBTP své prvenství z předchozího roku.
Roky 2004 a
2005 byly ve znamení návratu do Stromovky, i když o
původním povrchu tratě si mohli jezdci nechat jenom zdát - ani po třech letech se
nepodařilo cesty ve Stromovce opravit. V roce 2005 tak byla trasa dokonce zpestřena
překonáváním výkopu po dřevěném můstku v úzkém bočním průchodu
„prvního“ viaduktu.
Zajímavé věci se začaly dít na startovním poli - roku 2004 se objevil první „One man
team“ (Slimejš), o rok později „Woman team“. Na stupních vítězů se usídlila stáj
Ultima
Praha.
Osmnáctý ročník v roce 2006 vyhrálo pražské
Oswego - a na první příčku
dosáhlo poprvé po devíti letech své účasti v závodu. To o rok později (2007)
zvítězivší Ústečáci-Spolchemie potřebovali k vítězství roky pouze dva. Chemici
jsou však na svých koloběžkách jako doma a ze závodů ve své rodné
severočeské metropoli mají dost natrénováno.
-
Na startu jubilejního dvacátého ročníku v roce
2008 se kromě třinácti regulérních
stájí objevila také výroční stáj „Veteráni 24“. V jejích barvách si na
svou dřívější účast v závodě zavzpomínali bývalí jezdci několika dnes
již historických stájí. Na kuželce se pak po zásluze objevilo další nové
jméno - Potkol.
-
V roce 2009 se na
stupni nejvyšším podruhé umístila ústecká stáj Ústečáci-Spolchemie. V
následné diskusi o povinném svícení a bezpečnosti jezdců obecně se
projevily různé přístupy stájí k závodu a odlišné představy o jeho
organizaci a dalším vývoji.
O rok později, v roce 2010, došlo
následně k úpravě pravidel a zpřísnění podmínek účasti stájí - pro
některé z nich se tak stal tento rok pravděpodobně poslední možností
účasti v závodu, a to v rámci kategorie „fast foot“, jejíž výsledky však
nebyly započítány do souboje o putovní kuželku. Nejlepšího výkonu
dosáhli opět Ústečáci, s ohledem na jejich zařazení v kategorii FF se
však putovní kuželka poprvé v historii dostala do držení stáje Nudle s
mákem.
-
Již bez stájí „fast foot“ proběhl v roce
2011 třiadvacátý ročník závodu, Nudle
s mákem obhájily v konkurenci dalších dvanácti týmů své loňské prvenství
v hlavní soutěži. Kromě již obvyklé noční bouřky byl tento ročník
zajímavý také neobvyklou podporou soupeřících stájí mezi sebou
(půjčování nejen nářadí, ale i koloběžek a dokonce i jezdců) a rekordním výkonem
Slimejše v
kategorii „One man team“ (82 kol, 196,8 km).
V roce 2012 proběhl poslední ročník
závodu před očekávaným koncem světa (dle mayského kalendáře), a připsal
si mnohá prvenství. Na startu i v cíli byl rekordní počet stájí (15),
Slimejš dostal do své kategorie OMT konkurenta Sheika (což ho rozhodilo
natolik, že svůj loňský výkon překonal o dvě kola místo jednoho, jak
původně zamýšlel, a dostal se tak nad hranici 200 km) , o první čtyři
místa se sváděl nelítostný boj celých 24 hodin (aby nakonec o stříbru a
bronzu rozhodlo pouhých 10 vteřin), a konečně - po téměř dvaceti letech
účasti v závodu - zvítězila historická stáj Parallo. A taky vůbec
nepršelo.
-
V roce 2013 se
startovní listina opět o něco nafoukla, závodilo 16 stájí a jeden
nováček v kategorii One man team - Tomáš alias Stopaři (tato historická
stáj se tak po devíti letech symbolicky vrátila do závodu). Parallo své loňské
vítězství neobhájilo a po tvrdém boji muselo přenechat putovní kuželku
stáji Grassel. Fantastický výkon předvedl Tomáš, závodivší
sám pod hlavičkou Stopařů - s přestávkami vydržel až dokonce závodu a zajel
nečekaných 276 km (115 kol), čímž vytvořil rekord pro kategorii OMT - stáj jednoho muže. Pozornost přitahoval také gril, resp. maso a
klobásy z něj, kterými (ačkoliv byly zdravotně nezávadné) Mylun nezištně
obdarovával soupeře.
O rok později, 2014, už Mylun pochopil
nevýhodnost vykrmování protivníků a na řízek pozval už jen ředitele
závodu (což Wemenům přineslo konečné 15. místo z 18 startujících stájí).
Loňský prvovítěz neudržel svoji pozici a putovní kuželku poprvé získala
stáj Yedoo. Kromě vytrvalého deště v noci, v posledních hodinách závodu
i během vyhlašování výsledků byla nejcharakterističtějším rysem 26.
ročníku vyfrézovaná hlavní cesta od druhého viaduktu, po které bylo
možno jet jen na úzkém proužku zbylého asfaltu u levého okraje, pouze v
noci bylo povoleno objíždění po souběžné mlatové cestě. Třem stájím byly
při vyhodnocení sníženy jejich výkony za použití této cesty i během dne
(jednalo se o největší pořadatelský zásah do průběhu či výsledků závodu
v historii).
-
Příjemný a klidný ročník s absencí deště a se souvislým
povrchem tratě - to byl opět silně obsazený rok
2015. Na putovní kuželku
se poprvé dostali Tři s mákem (koalice týmů Nudle s mákem a Tři v
triku). Neuvěřitelně slabý výkon se konečně povedl stáji Klídek - její
kapitán nechtěl během závodu ani mluvit, aby se mu náhodou nezrychlil
tep a tím nestoupla výkonnost... Naopak maximum ze sebe vydali dva
sóloví závodníci v kategorii OMT - Stařena (82 kol) a Yedoo sólo (76
kol), Tomášův stopařský výkon z roku 2013 (115 kol) však nepřekonali.
V roce 2016 představily stáje
Tři v triku a Nudle s mákem další variantu svého mixu - „zbytková“ stáj
S mákem v triku obsadila lehce podprůměrné deváté místo, zato Tři
nudle získaly prvenství svým dosud nejlepším výkonem 243 kol (583,2
km). Skokanem roku se stala nová stáj UFO, obsadivší rovnou 5. příčku.
Mezi OMT se přidal Opičák ze Smraďochů, který se stal
vyzyvatelem Sheika z roku 2012 a oba ze sebe vydali maximum - to
Opičákovo však bylo nakonec o pár kol větší (118 kol oproti 101), čímž
po třech letech (a o tři kola) přeci jen padl Tomášův rekord OMT z roku
2013.
-
Nechtěnou raritou se stal rok
2017, kdy kvůli přecpanosti
Stromovky různými komerčními aktivitami (maskovanými za sportovní akce,
dobročinné běhy apod.) musel být změněn tradiční čas konání závodu a
startovalo se v pátek již ve 12 hodin, (v sobotu ve 13 hod. už musela
být Stromovka vyklizena). Akce se po letech neobešla bez zvýšeného zájmu
Městské policie (příslušný úřad už nestihl vydat povolení, tak alespoň
podal udání nepovolené akce; k tomu si rezidenti v Gotthardské, kteří
bez povolení zabírají chodník květináči a auty, stěžovali na naše auta,
parkující s povolením v místě nám vyhrazeném). Závod po čtyřech letech
opět vyhrál Grassel, následován na druhém místě loňským skokanem
UFO. V rámci soutěže OMT tentokrát Sheika vyzval na souboj Tomáš,
který nechtěl nechat bez odplaty Opičákův rekord z předchozího roku. A
zatímco Sheika bohužel opět zradila noha, Tomáš posunul hranici
sólojezdců na 126 kol (302,4 km).
Jubilejní 30. ročník závodu v roce
2018 vyhrál znovu Grassel,
následován opět stájí UFO. Velkou rošádu předvedli USK šachy a -
přeskočivše šest příček - získali bronz. Kategorie OMT zůstala tentokrát
neobsazena (přestože Stopařům hrozilo, že pro akutní nedostatek jezdců
do této kategorie spadnou - nakonec však raději závod vzdali). Opakované
problémy se Stromovkou zapříčinily měsíční posun termínu (na půlku
června) a zřejmě povedou k přesunu závodu do jiné lokality.
|